Camins de ferro

Els trens han de ser i seran (esperem-ho) el futur del transport. Tant per les mercaderies com pels passatgers, ferrocarrils, metros i tramvies són la millor alternativa. Moure les mercaderies per carretera és ineficient econòmicament perquè els costos per unitat de càrrega transportada són molt més grans i molt menys estables ja que depenen del cost del petroli. Fer trajectes regulars i periòdics en cotxe és incòmode, insegur i poc fiable en termes de puntualitat. No es tracta de no tenir cotxe (elèctric si pot ser) sinó de fer-lo servir molt menys i que els qui no puguin tenir-ne no quedin socialment penalitzats.

Un altre gran avantatge del transport ferroviari és que, tot i que no està lliure d’emissions, les tones de CO2 emeses per tona transportada són molt menors que els seus competidors, els avions al transport de passatgers (a mitja i llarga distància) i els camions al transport de mercaderies. A més la fabricació de trens és una indústria que requereix molta mà d’obra qualificada i per tant ben pagada i que genera moltíssima activitat econòmica derivada.

El transport en avió tampoc surt gaire ben parat de les comparatives amb el tren: només cal veure les xifres de passatgers de llarga distància a Espanya, que des de l’entrada en vigor de les noves polítiques tarifàries no han parat de créixer en els trens d’alta velocitat.

Segurament un dels aspectes que menys es tenen en compte quan parlem de transport és la seguretat, però cada any moren a Espanya més de 1000 persones en accidents relacionats amb el trànsit per carretera. Aquesta és la principal causa de mort en els menors de 24 anys i la segona causa de mort en el grup d’edat de 25 a 30 anys. Aquestes dades contrasten amb les dades del tren, el mode de transport més segur de tots els que existeixen.

Hi ha però un error històric que encara estem pagant avui en dia: la diferència d’ample de via amb la resta d’Europa. Per tal de poder formar part de les rutes comercials europees i per ser realment un centre logístic europeu no podem tenir un entramat de vies que impedeixi moure mercaderies des d’Algesires fins a Rotterdam sense haver de canviar de tren.

En resum, en territoris compactes i densament poblats com els europeus els avantatges del ferrocarril són clars i estan ben documentats: el que cal es apostar-hi políticament i sense reserves, amb un esforç pressupostari sostingut en el temps malgrat les conjuntures econòmiques. A Espanya (als municipis i governs) els socialistes ho hem fet però no prou ni amb suficient convicció.

Per superar els obstacles que encara queden, per implantar el mode ferroviari a encara més gran escala amb més potencia i eficiència i per tant amb més èxit cal treballar amb quatre criteris:

  • Capil·laritat: tramvies i metros lleugers han de fer que en les àrees urbanes mitjanes i metropolitanes petites més passatgers hi tinguin accés. No es poden suprimir serveis regionals en les línies desdoblades per l’alta velocitat que per altra banda no cal fer arribar a tot arreu.
  • Intermodalitat: mercaderies i passatgers han de poder intercanviar amb molta més facilitat els altres modes de transport amb el ferroviari (bicicletes al tren, aparcaments a les estacions, containers als camions, estacions als aeroports…).
  • Logística: per treure el màxim partit als trens s’ha de millorar l’aprofitament dels combois (més llargs i carregats anant i tornant per les mercaderies i millor gestió d’horaris i durades dels trajectes per als passatgers).
  •  Homologació i tecnificació: amples de via, desdoblaments, gàlibs, material (semàfors, travesses…) i informàtica han de permetre que tots els trens puguin circular per totes les vies.

Són recursos, voluntat i diners, molts diners, però invertir en ferrocarril no és una despesa capritxosa sinó un mitjà decisiu per garantir el progrés econòmic sostenible i la igualtat social. I al nostre país més que enlloc.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s